Dag 2, Cu Chi tunnelnetwerk - Reisverslag uit Củ Chi, Vietnam van Dennis Kindermans - WaarBenJij.nu Dag 2, Cu Chi tunnelnetwerk - Reisverslag uit Củ Chi, Vietnam van Dennis Kindermans - WaarBenJij.nu

Dag 2, Cu Chi tunnelnetwerk

Door: Dennis Kindermans

Blijf op de hoogte en volg Dennis

30 Oktober 2012 | Vietnam, Củ Chi

Wekkertje om 10 uur, best vroeg als je na 4en gaat slapen.
Even een lekker ontbijtje op het 'hoekie' ben even de naam kwijt. Precies om 11 uur zijn we opgepikt en opweg naar Het ooit plat-genapalmde Cu Chi. Geld alweer op dus eerst opzoek naar een ATM, een werkende. Half 1 waren we ongeveer in Cu Chi.

Een hele intressante ervaring om in tunnels te kruipen die eigenlijk voor die vietnamese opdondertjes zijn. Verder zijn er stukjes blootgelegd dat op ongeveer 3 meter diepte zit.

Even een paar weetjes:
We hebben ons laten vertellen dat er 250km aan tunnels ligt en hierin ongeveer 50,000 mensen in hebben geleefd. De vietcong heeft uit ongeveer 20-30% uit vrouwen bestaan. Je ziet er vallen dat wens je zelfs je ergste vijand nog niet toe, vallen waarbij je er niet met een schrammetje van af zal komen. Een bamboostok in je poot, scherp geslepen stukken staal die dichtslaan als je in een kuil valt, zware stukken hout die naar beneden komen vallen vol met spijkers en ga zo maar door.

De tunnels zelf zijn egt klein en moesten soms wel door 50 meter kruipen en dan voor te stellen dat het hier nu ongeveer 35 graden is, het zweet druipt van je lijf.. Het is dan geen aanrader om zonder enige conditie in die tunnels te gaan! Ook voor mensen met claustrofobie zal dit de aller grootste nachtmerrie zijn die er bestaat, Hè ma ;).

Vooral niet te vergeten het schieten met de M60! Een zwaar machinegeweer waar je lekker mee kan knallen, wat een dodelijke power zit er in dat wapen! Jammer dat ik geen filmpje kan toevoegen:(

Na dit alles kregen we een paar shotjes Thee met erbij tradioneel Vietcong food, Chavuoka.. Een hele sterke aardappel maar een beetje droog als je net de tunnels uitkomt, je helemaal kapot zweet en het 35 graden is.. Hele leuke dag gehad in Cu Chi, zeker een aanrader ;).

De terugweg naar het hart van Ho Chi Minh blijft een DRAMA. Wat een verkeer, Chaos, stank, getoeter en ga zo maar door. Niet gek in een stad zonder enige vorm van verkeersregels.

Savonds lekker op rooftop van E&B tower, 2,3 mil!... Nog nooit zo duur gegeten haha ;) heerlijk op dat dak gestaan bij een chill bar.. Prachtig uitzicht op de stad en een flinke prijs voor bier, moet kennentog, we zijn tenslotte "backpackers"
Na het prachtige uitzicht door naar de Apocalypse tot in de late uurtjes, ging helemaal los.. Vietnamezen met alcohol op = fun.

• 30 Oktober 2012 - 11:11

Ronald:

Leuk dat je een reisverslag bijhoudt. Daar krijg ik ook een beetje vakantie gevoel van. Hebben ze daar nog een beetje goede vietnamese loempias?
    Geniet van je vakantie en val niet in kuilen met geslepen bamboe stokken.

Groetjes vanuit een herfstachtig Nederland